Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Asya Pasifik ülkelerinin şirketin ürettiği hava araçlarına gereksinimi olduğunu söz ederek, “Görüşmeler devam ediyor. İnşallah Endonezya da eserlerimizi kullanacak. Helikopter ayağından İHA’sından uçağına kadar hepsi portföyde var lakin kontrat bitmeden paylaşamıyoruz, beklentimiz yüksek.” dedi.
Şirket, Endonezya’nın Cakarta kentinde düzenlenen Indo Defence Expo&Forum 2022 Fuarı’nda eser portföyünde yer alan helikopter, uçak ve insansız hava araçlarının maketlerini sergiledi.
Kotil, yaptığı açıklamada, fuara en yüksek iştiraki Türkiye’nin sağladığını vurgulayarak, Türk savunma sanayii eserleri olgunlaştıkça bu cins tertiplerdeki varlığının da arttığını söyledi.
ENDONEZYA’DAN YAKIN İLGİ
Fuarda, şirket olarak bütün eserlerini tanıttıklarını belirten Kotil, şöyle konuştu:
“Endonezya çok büyük bir ülke. Adalardan meydana gelmiş, ekonomik olarak güçlü. Dünyanın en büyük 10 iktisadından bir tanesi. İlerde üstün güç olacağını söylüyorlar, nitekim olur. 250 milyon üzere bir nüfusu var. Yer altı kaynakları çok fazla, petrolü var. İnsanları da çok eğitimli. Endonezya, yıllar evvel uçak endüstrisine başlamış. CASA dediğimiz, İspanya’dan aldığımız uçakları birinci yapanlar bunlardı. 1990’ların sonuna kadar ekonomik krizler oluşunca kesim burada geriledi. Burası Uzak Doğu’da uçak endüstrisinde tahminen Çin, Japonlar, Güney Kore devreye giriyor lakin bunlarda da onlardan geri kalan durumları yok. Bu fuara daha büyük bir kıymet veriyoruz. Eserlerimizi buradaki kuvvete gösteriyoruz. Endonezya Savunma Bakanı da standımızı ziyaret etti ve eserlerle yakından ilgilendi.”
Endonezya’nın Güney Kore’nin savaş uçağıyla angaje durumda olduğunu lisana getiren Kotil, “Kendilerini Ulusal Muharip Uçak (MMU) Projesi’ne katılmaya davet ediyoruz. Güney Kore’nin yaptığı savaş uçağı MMU’dan daha küçük bir uçak. 5. kuşak değil, o açıdan geride kalan bir uçak. Endonezya da inşallah bize katılır. Katılırsa buna katkıda bulunacak insan kaynağı var.” dedi.
Fuar kapsamında Endonezya’nın havacılık endüstrisi şirketi PT Dirgantara Indonesia ile mutabakat muahedesi imzaladıklarını söz eden Kotil, “Buna nazaran bilgi paylaşımı yapacağız, hem de kendileri bize insan kaynaklarıyla, deneyimleriyle takviye verecekler. BAE Systems nasıl MMU projesine takviye veriyorsa bunlar da dayanak verecek. Çok yeterli yetişmiş, deneyimli insan kaynağı var. 30 yıldan beri bu süreçteler ve gerçek uçak yaptılar. 60 kişilik bir yolcu uçakları vardı o yarım kaldı, tamamlayamadılar. 19 kişilik uçakları var, şu anda uçuyor. CASA’yı yapabiliyorlar. Bize insan kaynağı takviyesi verecekler.” diye konuştu.
Kotil, TUSAŞ’ın Endonezya’da bir şirketi bulunduğuna işaret ederek, “Burada mühendisleri işe almaya başladık. Endonezya büyük, ekonomik olarak güçlü, savunma gereksinimleri yüksek olduğu, havacılık sanayisi bir noktaya kadar geliştiği için TUSAŞ açısından hem bir ortak hem de güçlü bir müşteri.” değerlendirmesinde bulundu.
Yalnız MMU değil tüm projelerde Endonezya’daki insan kaynağının katkısını göreceklerini vurgulayan Kotil, “Burada 10, 15, 20 yıl uçak yapısal dizaynında, uçak aerodinamiğinde, uçuş denetiminde deneyimli beşerler var. Bir orta neredeyse 20 bin çalışanı olan uçak fabrikaları vardı.” dedi.